20. mai 2013

Smakebit på overtid

Eg har vore til fjells og offline i pinsen og gjekk glipp av Smakebit på søndag, Mari sitt faste boktema i bloggen Flukten fra virkeligheten. Betre seint enn aldri deler eg ein liten bit av boka eg les akkurat no; Skjulte dyp av Arne Dahl.

Skjulte dyp er den femte boka i Arne Dahl sin fantastiske serie om A-gruppen. Dette er etter mi meining ein av dei aller beste skandinaviske kriminalbokseriane, - og fortener absolutt fleire lesarar. Serien er fullt på høgde med serien om Kurt Wallander (Henning Mankell), Martin Beck (Sjöwall & Wahlöö), Avdeling Q (Jussi Adler-Olsen) og Van Veeteren (Håkan Nesser).

Bøkene i serien om A-gruppen har mange interessante hovudpersonar, er samfunnskritiske og -aktuelle, - og byr på spenning og gode gjennomtenkte plott. Hovudhistoria i Skjulte dyp er mordet på ein asylsøkar. Den skuldige er politimann, men drapet har skjedd utan vitne og med eit svært uklart motiv.

Boka startar slik:
Helt svart i øynene, tenkte han og fikserte speilbildet sitt. Konturene ble et flyktig øyeblikk utydelige av en lett, lett skjelving.
Bare ett minutt senere, oppe på taket, tenkte han: Burde jeg ikke ha reagert allerede da? Burde jeg ikke ha vært mer på vakt? Burde jeg ikke ha forstått at den lette, lette skjelvingen var et forvarsel?
Da ville jeg fortsatt vært i live...
Kronologien i serien er slik:
  1. Misterioso
  2. Ondt blod
  3. Blind jakt
  4. Europa blues
  5. Skjulte dyp
  6. En midtsommernattsdrøm
  7. Dødsmesse
  8. Mørketall 
  9. Etterskjelv
  10. Himmeløyet  

4 kommentarer:

  1. En liten sjekk i boklisten min på over 500 bøker viser at jeg ikke har lest noe av Arne Dahl. Takk for supert tips, bestiller Misterioso på biblioteket sporenstreks :) Håper du har hatt en fin helg borte fra pc`en :)

    SvarSlett
  2. Så bra!! Dette var akkurat det eg håpa på; at andre skal oppdaga denne fenomenale forfattaren. Arne Dahl kan nemnast i same andedrag som Håkan Nesser og Henning Mankell, og det seier ikkje lite..!

    SvarSlett
  3. Oioi, det staker seg ut en liten Arne Dahl-fanclub i kommentarfeltet her. Jeg blogger litt selv (men ikke i nærheten så omstendelig som du), her er mitt Arne Dahl-avsnitt: http://evertpang.blogspot.no/search?label=Arne+Dahl

    SvarSlett