30. juni 2013

Bokfilm-smakebitar: Dypet og Korsbæreren

Eg har hatt mine fyrste to "møte" med forfattaren Tom Kristensen. Bøkene hans er frittståande og treng ikkje lesast kronologisk, så eg starta like godt med den nyaste, Korsbæreren, og no har eg akkurat fullført den nest nyaste, Dypet. Begge som lydbøker, godt opplest av Ivar Nergaard - som alltid. Les gjerne Marianne sin grundige og gode omtale av Dypet.

Det er ingen tvil om at Kristensen er ein dyktig thrillermakar, begge desse bøkene tyder på dyktig handverk og grundig research. Eg likte faktisk Dypet betre enn den meir kritikarroste Korsbæreren. Kristensen brukar verkemiddel som hurtige sceneskifte, aktuelle tema og passe store persongalleri, - det gjer bøkene lettleste og underhaldande.

Tom Kristensen debuterte i 2001 med finansthrilleren En kule. Deretter kom Hvitvasking i 2002, Freshwater i 2003 og Profitøren i 2005. I 2006 fekk Kristensen Rivertonprisen for Dødsriket. Dragen kom ut i 2008, følgd av Dypet (2010) og Korsbæreren (2012).

Her er smakebitar frå dei to sistnemnde bøkene som eg no altså har lytta til, - i form av boktrailerar:





Har du lyst til å sjå kva andre bokbloggarar og bokelskarar byr på av smakebitar i dag? Klikk deg inn hos Mari og Flukten fra virkeligheten!

13 kommentarer:

  1. Herlige innlegg og smakebiter:) Har ikke lest noe av denne forfatteren, men bøkne virker jo veldig spennende, så her må jeg notere ned forfatteren:) Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  2. Mannen min er veldig glad i krim og for noen år siden sa han at han hadde lyst til å lee de norske krimforfatterne. Det syntes jeg var en fin ide så vi satte i gang. Nå har vi lest en mengde forskjellige, norske, forfattere, men vi har ikke kommet til Tom Kristensen. Han vil komme på lista etterhvert. Når vi kommer så langt...
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Det här hade ju kunnat vara något för mig, men jag ser att de bara är översatta till danska och det är jag ännu sämre på en norska :)

    SvarSlett
  4. Har ikke lest noe av forfatteren før men kunne tenkt meg å lest disse. Jeg leser altfor lite krim syntes jeg så jeg får skjerpe meg litt til høsten. Tusen takk for smakebitene:)

    SvarSlett
  5. Godt med en krimserie som ikke trengs leses kronologisk. Takk for spennende smakebiter :)

    SvarSlett
  6. Tom Kristensen har jeg ikke lest ennå, men jeg liker thrillere så disse skal jeg notere meg - takk for tips :)

    SvarSlett
  7. Låter spännande. Älskar titeln och omslaget. Ser så läskigt ut... :)

    SvarSlett
  8. Har lest Profitøren, og har mange ganger tenkt å lese mer av Kristiansen. Han virker seriøs. Takk for påminnelsen!

    SvarSlett
  9. Jeg har fortsatt til gode å lese Kristiansen, gitt. Takk for smakebitene. :)

    SvarSlett
  10. Tack för smakbitarna, har noterat författarens namn nu!

    SvarSlett
  11. En helt okänd författare för mig som jag absolut måste kolla upp lite närmare. Tack för tipset!

    SvarSlett
  12. En krimforfatter jeg enda ikke har lest noe av, men hørt mye om..
    Must have to sheck out.;)

    SvarSlett
  13. Kjekt du likte Dypet! (og hyggelig med link til omtalen min :) Jeg liker faktisk Kristensen mye bedre enn Nesbø, og så syns jeg Kristensen fungerer SUPERT som lydbok. Nergaard har nok mye av skylden der, men Kristensen treffer meg med fortellerteknikken sin. En super forfatter som jeg håper det kommer mye mer fra!

    SvarSlett