3. desember 2013

Ventar på vinter

...i Maine!

Beathe er no tilbake med spalten "Boken på vent". Treng du boktips og inspirasjon finn du heilt sikkert noko brukande om du klikkar deg inn der.

Mi ventebok denne tysdagen er Vinter i Maine av Gerard Donovan. Det er heilt uvisst kortid denne skal lesast, kan hende vert det ikkje før på nyåret. Eg har ikkje så altfor detaljerte leseplanar.

Forlaget presenterer boka på denne måten:
"Julius Winsome bor godt i skogen, i den gamle hytta, sammen med alle bøkene han arvet etter faren. Og Hobbes, hunden. Helt til den morgenen Julius finner Hobbes skutt i snøen. Hvordan retter man opp igjen tapet av en fullkommen kjærlighet? Vinter i Maine er en enestående roman om sorg, om språk, om ensomhet, om hevn.
Presis og ubehagelig som en thriller, vakker og medrivende som et dikt – like fremmed og likevel menneskelig som bindene med Shakespeare som Julius leser foran peisen om kveldene."


Vinter i Maine har fått mykje god kritikk - boka skal vera både brutal og vakker -  men ikkje alle er enige i rosen. Eg har sett litt på kva andre bokbloggarar meiner:

  • Bøker & bokhyller - ("Den andre" Berit) - vart "stillferdig begeistra" 
  • Jeg leser, derimot, seier "styr unna" og fann boka "meningsløst, opprivende og til å bli kvalm av" 
  • Tine tykte at språket redda boka, men at handlinga er "lite troverdig og helt vanvittig"
  • Tone likte boka og framhevar språket og meiner det "overskygger det brutale i romanen."

Det at ei bok spelar på så mange "strenger" og ulike kjensler hos lesaren, høyrest både fristande og spennande ut...!

7 kommentarer:

  1. No er jeg spent no! Dette er jo en sånn bok som alle elsker mens jeg ikke likte den i det hele tatt. Sånt irriterer vettet av meg, og jeg hungrer etter å lære og forstå. Siden jeg vet hva den handler om, kan jeg ikke si "kos deg med den" :) - dette her er i alle fall ikke chick-lit...

    SvarSlett
  2. Chick-lit kan være bra det også, om ikke annet enn som lett underholdning..... når det gjelder denne boken så har jeg sett litt på den og fått med meg at meningene om den er litt ymse rundt omkring.Blir spennende å se hvor du "havner". Ha en fin tirsdag:-)

    SvarSlett
  3. Denne har jeg hørt om, interessant at det er så delte meninger.:)

    SvarSlett
  4. Denne boka har jeg lest forlagsomtalen av tidligere, og når jeg leste det at hunden hans blir skutt fikk jeg ikke særlig lyst til å lese den.. er så hundeelsker at det påvirker mine bokvalg til og med.... Men jeg regner med at den handler om langt mer enn det så jeg finner kanskje på å lese den en gang likevel
    ha en fin tirsdagskveld

    SvarSlett
  5. Mens jeg venter på omtalen din, koser jeg meg med å lese julegavetipsene dine på Lydbokbloggen. Lurte på når ditt innlegg kom, du er jo en racer på lydbøker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja! Litt artig å bli spurt :)

      Slett
  6. Dette er en stor favoritt. Helt fantastisk bok :)

    SvarSlett