5. januar 2014

Placeboeffekt og placebodefekt

Mari med bloggen Flukten fra virkeligheten er tilbake med smakebitane sine denne fyrste søndagen i 2014. Eg har ikkje delteke i denne spalten på lenge, så i dag fann eg ut at eg ville gi eit bidrag med ein smakebit frå ei av bøkene eg les på akkurat no. Boka har eg lånt av min skeptiske bror.

Eg har i lang tid følgd med på bloggen til Gunnar Tjomlid, Saksynt. Tjomlid har ein skarp og humoristisk penn og har tilegna seg imponerande mykje kunnskap, m.a. rundt alternativ medisin og behandling.

I boka Placebodefekten med undertittelen "Hvorfor alternativ behandling virker som den virker" set Tjomlid fokus på tullemedisin og alternativ behandling og kvifor placebo "virkar". Boka er interessant, lettlest og morosam samstundes som ho er full av informasjon, detaljar og fakta frå mange hald.

Healing, urteekstrakter og lysterapi. Homeopati og akupunktur. Årelating og krystallterapi. Dette er variantar av alternative "behandlingar" ein pasient kan velja i. Frå vitenskapleg hald får desse metodane motstand og til dels hard kritikk. Trass i dette får me stadig høyra om menneske som har blitt kurert frå plager og sjukdommar. Her er det placeboeffekten som gjer seg gjeldande.
Tru kan flytta fjell, og ut frå forventningar om betring/helbreding kan pasienten oppleva at tilstanden betrar seg.

Innleiingskapittelet i Placebodefekten handlar om Alternativmessa:
Alternativmessen har alt. Alt utenom dokumentert effektive behandlingsmetoder og en kritisk tilnærming til virkeligheten. Men det er lett å forstå at disse enkle løsningene appellerer til oss. Vi søker noe som den etablerte medisinen ikke kan tilby. Vi trenger å tro at det finnes noe mer mellom himmel og jord enn bare alt det fantastiske vi allerede ser og opplever, og som de fleste av oss bare evner å sanse en brøkdel av. Men det er likevel ikke nok. Vi trenger mer, og alternativbransjen kan gi oss det.
Eg meiner at Placebodefekten er ei viktig og nyttig bok. På internett finst utruleg mykje desinformasjon, konspirasjonsteoriar og usannsynlege alternative behandlingsformer. Alternativmiljøet må møtast med saklege og dokumenterte (mot)argument til påstandar som "Det virker for meg!" Akkurat det kan denne boka hjelpa til med.

17 kommentarer:

  1. Tja… Jeg reagerer på at du /og mulligens denne boka? greier hele alternativmiljøet med en kam. Det finnes mye i det såkalte alternativmiljøet som er bra og virksomt. Mye av det som før var alternativt er nå ganske stuerent, som kiropraktikk, akupunktur, yoga, meditasjon, en del helsekost, med mer.. Ang Placeboeffekten så er den virksom og hjelpsom også i skolemedisin. Det er feks gjort mange studier om placeboeffekten. Feks en studie om antidepressiva.. som konkluderte med at placebo var mer virksom på lette og moderate depresjoner enn de antidepressive pillene som vare med i studien.
    Placebo er en fantastisk effekt…men det blir feil å bare bruke den som kritikk mot alternativ behandling.
    Jeg har blant annet utdannet meg til hypnoterapeut (mange vil kalle det alternativ behandling), hvor en stor del av studiet nettopp handlet om bruken av placeboeffekten og de positive muligheter som ligger i den. Placeboeffekten handler om tankens kraft, egentlig..
    Godt nytt år Berit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm! Interessant, Anita! Jeg selv er glad i placeboeffekten! Selv har jeg også blitt frisk "på alternativt" vis uten at jeg hadde særlig troen på det. I den grad mat kan kalles alternativt, da ...

      Berit! Det høres ut som ei spennende bok, selv om jeg nok ville latt meg provosere av den. Men viktig med balanse mellom vitenskap og det såkalt alternative. Kunnskap blir aldri feil!
      Ha en glad dag!

      Slett
    2. Eg set pris på ein såpass lang og grundig kommentar! Me er nok grunnleggjande uenige og ulike sidan eg er skeptikar og du har eit meir "ope sinn". Eg kjenner fleire, folk som eg set pris på og respekterer, som hevdar at dei er blitt friske/betre av healing. Når eg høyrer om slikt, seier eg ikkje så mykje. Det er jo fint for dei at dei føler seg friskare - men likevel; eg er skeptisk.

      Det er klart det er forskjell på alternativ behandling. Bruk av urtemedisin er t.d. velkjent og tildels anerkjent av helsestyresmaktene, utan at denne bruken kan syna til dokumentert effekt gjennom forskning og kliniske studiar. På den andre sida finst homeopatisk medisin, som studiar viser har absolutt ingen dokumentert effekt på plager/lidingar/sjukdommar. Men placeboeffekten spelar sjølvsagt ei rolle. Forventning om betring/helbreding og mindre stress kan føra til at pasienten - for ei kort stund - føler seg friskare.

      Studien om antidepressiva vs. placebo har Tjomlid med i boka. Eg vil rå deg til, sidan du tydelegvis er i "bransjen", til å lesa boka.

      Eg tykkjer ein del av alternativmiljøet er direkte latterlege og tåpelege; engleskular, dyretolking, krystallhealing, sølvvatn, lysterapi, kvantemedisin.... you name it. Det aller verste er den kyniske utnyttinga av svake, sjuke og desperate menneske.

      Og hypnoterapi? Vel - eg er skeptisk ;-)

      Slett
    3. Anita: I boken omtaler jeg i all hovedsak "skolemedisin" når jeg viser til placeboeffekten. Denne effekten er til stedei større eller mindre grad i alle former for behandling, og jeg er veldig nøye med å ikke bruke den som kritikkmot alternativ behandling. Tvert i mot bruker jeg mye plass på å forklare at dette ville være feil.

      Mye av det du nevner i din kommentar, f.eks. placebo/antidepressiva, kiropraktikk, meditasjon, kosthold, "tankens kraft" etc, er gjennmgått i boken min - en bnok som for øvrig også er blitt godt mottatt av flere "alternative lesere".

      Du kan lese hva slags anmeldelser boken har fått her:
      http://tjomlid.com/placebodefekten/

      Jeg tror du vil finne boken interessant! :-)

      Slett
    4. Gunnar: Takk for innspel og for presisering. Veldig hyggeleg med ein kommentar frå forfattaren.

      Og Anita: Fekk du ikkje lyst til å lesa denne boka no?

      Slett
  2. Ser jeg reagerte litt sånn som Anita. Jeg er ikke motstander av alternativ medisin. Kroppen og sinnet er et hele, og sykdom starter ofte i tankene og følelsene våre som slår krøll på seg, og til sist setter seg i kroppen. Jeg tror placeboeffekten av en medisin eller behandling i tidlig stadium kan gjøre at sykdom ikke "setter seg". Spennende og utfordrende bok sånn i begynnelsen av året, vil ta en titt på den :) Ha en strålende dag Berit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ei veldig bra og grundig bok, som eg no har lest ut. Eg er ikkje uenig i at placeboeffekten og dermed ein del av det som vert kalla alternativ behandling har noko for seg når det gjeld enkelte plager og vondt'ar. Ved å få pasienten til å føla seg sett og viktig, vert stressnivået gjerne nedsett - og slik føra til enkelte positive fysiologiske prosessar.
      Men at alternativ "medisin" kan kurera alvorlege sjukdommar og lidingar - nei, det trur eg ikkje.

      Slett
  3. Jag tycker det vore väldigt tragiskt om allt i hela världen kunde förklaras vetenskapligt, det skulle vara trist om man förstod allt. För mig gäller det även "riktig" medicin och alternativmedicin. Läkare har ju en förmåga att bara se allt rent medicinskt, men ibland finns det ju kanske andra förklaringar. Jag tror att båda sorter behövs, för det som inte hjälper den ena kanske fungerar för den andra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mmm... neppe.
      Eit av poenga med denne boka er i alle fall å få folk til å tenkja kritisk når det gjeld alle dei alternative "tilboda" som finst.

      Slett
  4. Virker som en interessant bok som kan belyse sider ved denne behandlingsmetoden, både positivt og negativt. Ha en fin søndag videre :)

    SvarSlett
  5. Interessant bok du har funnet deg, sikkert veldig interessant lesning:) Hadde vært lærerikt å lært mer om placeboefekten. Takk for smakebiten!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp. Kjempeinteressant og lærerik. Anbefalast.

      Slett
  6. Det här låter som en väldigt intressant bok. Den skriver jag upp. :)

    SvarSlett
  7. En bok som väcker tankar, känslor och diskussion.
    God fortsättning!

    SvarSlett
  8. Den här boken blir jag väldigt nyfiken på. Får ta och kolla om den är översatt till svenska. :)

    SvarSlett
  9. Det mänskliga psyket har en stark förmåga att påverka kroppens fysiska reaktioner. Placeboeffekten är väl ett exempel på det. Jag är skeptisk till en del av det här, men vill gärna ha förklaringar till varför vissa saker fungerar och andra inte. Låter som en intressant bok.

    SvarSlett
  10. "Placebodefekten" til Tjomlid er påbegynt for min del - og virker spennende. Det er også verdt å nevne en beslektet bok av Kristian Gundersen (professor i fysiologi), og som heter:

    Snåsakoden - En kunnskapsbasert guide til alternativ medisin

    Her presenterer han resultatene fra mesteparten av den gode og mindre gode forskningen som er utført på de fleste former for alternativ medisin.
    Et viktig poeng som mange glemmer helt bort, er at selv om "alternativ medisin" ikke virker som påstått - har de ofte mer eller mindre alvorlige bieffekter (som også skolemedisin kan ha), og dessverre finnes det deriblant eksempler på mange eksempler på "naturlige preparater" som gir og har gitt mennesker uopprettelige skader.

    Kort forklart:
    Mye av det vi i dag kaller "medisin", kommer fra (også gammel) naturmedisin som har en dokumentert virkning ut over placeboeffekten - alle andre (gamle) remedier og metoder som ikke gir dokumentert virkning kalles "alternativ medisin".
    Så enkelt.

    SvarSlett