1. oktober 2013

Bok på vent: Før jeg brenner ned

Eg er ofte motvillig til å lesa bøker som får grenselaust mykje ros og skryt. Eg er barnsleg og tenkjer at "den giddar eg i alle fall ikkje lesa, den er sikkert oppskrytt". Men så lyt eg av og til innrømma at eg tok feil; det er jo ein grunn til at ei bok får prisar og gode kritikkar.

Før jeg brenner ned er ei slik kritikarrost og prislønt bok som eg hittil ikkje har orka å lesa. Men no skal eg gjera noko med saka; eg har nemleg kjøpt eboka (frå nettbutikken til ark.no for kun kr. 49). Eg har lest ei bok av Gaute Heivoll tidlegare, den frykteleg trege og djupt deprimerande Kongens hjerte. Eg håpar på ei betre leseoppleving denne gongen.

Frå forlaget sin omtale av boka:
En sann historie. En rystende roman. Søndag, 4. juni 1978. En pyroman går løs i Finsland, et stykke utenfor Kristiansand. I en hel måned har han herjet, og frykten stiger i den lille bygda. KRIPOS har sammen med det lokale politiet etablert base i den gamle kommunestyresalen. "Men dette er jo galskap," hvisker folk til hverandre. Pyromanen må tas, men sporene er få. Dagen etter vil det hele være over, men først etter den verste natten av dem alle. Den samme søndagen blir det ført en gutt til døpefonten i Finsland kirke. Den gutten heter Gaute Heivoll. Og med denne forbindelsen som utgangspunkt rekonstruerer Før jeg brenner ned det som hendte våren 1978, og det som skulle vise seg å være en av norgeshistoriens mest omfattende og dramatiske pyromansaker. Hvem var mannen som tente på? Hvorfor gjorde han det? Og hva med gutten som ble døpt den dagen, og som hele sitt liv har levd med historien om brannene? Hva ble det av ham?
..................

Ønskjer du å sjå litt på andre ventebøker kan du ta ein titt innom Beathes bokhylle.

16 kommentarer:

  1. Denne kan du glede deg til, den var kjempebra og overrasket på flere måter :)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg faktisk ikke hørt om. Men den later til å være bra da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Forfattaren vart tildelt Brageprisen i 2010 for denne. Bør bety at boka er bra.

      Slett
  3. Enig med deg, bøker som kun får ros er jeg litt redd for å lese, for hva om jeg ikke liker dem... Men som regel leser jeg dem etter hvert og noen ganger opplever jeg bøkene som bra, andre ganger ikke...
    Akkurat denne er jeg egentlig veldig nysgjerrig på, og kommer nok til å lese den snart

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg føler liksom at det er noko gale med meg om ei bok som har fått mykje positive omtalar ikkje fell i smak..

      Slett
  4. Har samla opp litt av bøkene hans i bokhylla min, tror jeg må ta en liten maraton på hans bøker snart:) Gleder meg spesielt til denne her boken og den nye som er kommet fra han nå. Bruker også å være litt i tvil om en bok vil falle i smak hos meg etter den har fått så mye skryt. Man har jo som regel da veldig høye forventninger. Håper ihvertfall den vill falle i god jord hos deg:) Kos deg med boka!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har lest 30 sider så langt og trur eg likar denne betre enn Kongens hjerte - som eg ikkje tykte noko om.

      Slett
  5. Ser ut som flere av kommentarene mine forsvinner i dag, for jeg var sikker på at jeg hadde lagt fra meg en kommentar her også tidligere. Denne har jeg på vent i bokhyllen og har hatt den lenge, så det var godt å få denne påminnelsen. Kos deg med boken når den tid kommer. Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  6. Det blir en kræsj for meg mellom omslaget og handlingen. Har lest om denne før. Omslaget har jeg sett tidligere uten å forbinde den med boka jeg har leste om. Helt sikkert en bra bok. Fikk meg til å tenke på en sann historie fra der jeg vokste opp. En forsvinning som aldri ble oppklart. Nærmeste nabo. Uhyggelig er det å si om den saken. Kanskje det er derfor jeg er en pyse hva angår krim...

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, det er kræsj. Førebels veit eg ikkje kven guten på omslaget er - kanskje det er pyromanen? For alle har jo vore små og søte ein gong..

      Slett
  7. Denne har eg teke ut av hylla fleire gongar, men allikevel er den framleis ulest. Litt rart for eg trur eg vil like den veldig godt. Vert spennande å lese kva du tykkjer. God fornøyelse :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, det vert spennande for meg og.

      Slett
  8. Jeg har ikke lest andre bøker enn denne av Heivoll, og for meg var denne en av 2012s beste leseopplevelser! Noen bøker må leses til rett tid og sted, og det gjorde jeg antageligvis med "Før jeg brenner ned". Jeg kjenner godt igjen følelsen av å ha forventninger til en bok og bli skuffet. Det er så dumt at man ikke kan "time" det på forhånd! Jeg håper i alle fall at du vil få glede av boka :)

    SvarSlett
  9. Takk, det håpar eg og. Rett timing er viktig, absolutt. Og rett miks, for eg les alltid minst to bøker samtidig!

    SvarSlett